<-- Tilbake

Ruteplanlegging og forberedelser

"Godt planlagt er halvt fullendt" heter det, og i et langdistanserally kan ikke dette gjentas for ofte. Nå trenger verken Little Camel Rally eller Norwegian Camel Rally å bli så ekstremt lange, og den største utfordringen er å velge ut et realistisk antall bonussteder og deretter planlegge en rute som bringer deg rundt til alle disse – innenfor den tildelte tiden. Det er ikke nødvendigvis den som kjører lengst som vinner rallyet, men den som kjører smartest!

Forslag 1 - 192 km -
2 kontrollpunkter
Forslag 6 - 946 km -
5 kontrollpunkter
Forslag 11 - 1626 km -
6 kontrollpunkter
Forslag 2 - 516 km -
3 kontrollpunkter
Forslag 7 - 1093 km -
5 kontrollpunkter
Forslag 12 - 1670 km -
8 kontrollpunkter
Forslag 3 - 805 km -
4 kontrollpunkter

Forslag 8 - 1229 km -
6 kontrollpunkter

Forslag 14 - 1702 km -
9 (alle) kontrollpunkter
Forslag 4 - 825 km -
5 kontrollpunkter
Forslag 9 - 1233 km -
5 kontrollpunkter

Kontrollpunkter 2009:
Elverum
Evje
Fagernes
Geilo
Odda

Otta
Oslo
Røros

Sarpsborg

Forslag 5 - 865 km -
5 kontrollpunkter
Forslag 10 - 1302 km -
5 kontrollpunkter

 

Ruteplanlegging

Ovenfor ser du et variert knippe forslag til basisruter. Klikk på kartene for å få opp større utgaver og en kommentar til hvert ruteforslag. NB! Det er en mengde andre rutemuligheter enn disse, og du du står naturligvis helt fritt til å legge opp din egen rute.

Da vi lagde disse forslagene, tok vi kun utgangspunkt i de ni kontrollpunktene. Ruteforslagene forteller med andre ord IKKE hvor det vil lønne seg å kjøre i forhold til bonusstedene. (Bonusstedene blir offentliggjort kvelden før rallyene.) Når du legger opp din rute, må du også ta hensyn til at bonusjakten kan bety en del kjøring på småveier og i tettbygde strøk, og at du dermed vil trenge en god del ekstra tid i forhold til å kjøre direkte fra kontrollpunkt til kontrollpunkt. Rutene ovenfor bringer deg ikke rett til spesielt mange av bonusstedene, og uten å røpe for mye kan vi fortelle at en rekke bonussteder vil ligge litt utenfor de største trafikkårene.

I ruteplanleggingen vil det Internett-baserte Visveg eller et et pc-basert ruteplanleggingsprogram være til god nytte, og når rallyet er i gang vil et GPS-basert navigasjonssystem utvilsomt være en fordel. Imidlertid er det fullt mulig å både planlegge ruta og kjøre effektivt etter et godt kart eller en god veibok.

 

Forberedelser

Hvordan forbereder man seg så til et langdistanserally? Ruteplanleggingen er naturligvis viktig de siste dagene før rallyet, men hvordan blir man best mulig forberedt fysisk og mentalt?

Først og fremst bør du være vant til å kjøre litt lange, varierte turer. Vi snakker ikke her om 100 mil, men gode dagsturer på 30-50 mil og deromkring på typiske norske riksveier. Har du i tillegg kjørt noen lange etapper som f.eks. Trondheim–Oslo, Oslo–Hamburg eller Købehavn–Paris i ett strekk, så har du trolig en god forståelse for hvordan du bli påvirket av mange mil og lange timer på veien. Og uten å ville tråkke noen på tærne - hvis du syns at 20-30 mil er et slit, så er et 24-timersrally foreløpig ikke noe for deg.

Det er veldig vanskelig å forutsi hva hver enkelt vil kunne prestere, og det er alt for mange faktorer som spiller inn til at vi kan gi noen klare retningslinjer. Som i all sport betyr mental innstilling og motivasjon mye, og selv om du aldri har kjørt lenger enn 50 mil på en dag, så er det sannsynlig at du i et rally temmelig komfortabelt vil kunne kjøre 100 mil eller mer når du har 24 timer til rådighet. Ikke glem at en rally som dette er variert, med nye og spennende veier, hyppige kartstudier og mange korte stopp. I tillegg kommer selve konkurransemomentet, som hos de fleste vil kalle fram ekstra konsentrasjon og krefter.

Vi anbefaler følgende generelle forberedelser til rallyet:

(1) Kjør noen lange, gode turer på 30–50 mil eller mer, gjerne i variert vær, temperatur og tid på døgnet. Prøv gjerne noen av våre ruteforslag og merk deg hvor lang tid du bruker når du forsøker å kjøre effektivt og tidsøkonomisk. Følg med på hvordan du selv reagerer etter hvert som timene går. Hvor langt kan du kjøre i ett strekk uten å få plagsom "tresmak" eller andre smerter? Kanskje ryggen og skuldrene skal få litt ekstra trening de siste par ukene før rallyet? Følg også med på hvordan utstyret fungerer, samt hvilket utstyr du kunne tenke deg å ha i tillegg. Er det kanskje på tide å kjøpe den ryggskinnen du har tenkt på en stund? Regn er en naturlig del av en norsk sommer – holder kjøredressen deg tørr? Er hendene varme selv om hanskene blir våte? Er støvlene tette? Hva er bensinforbruket i sterk motvind?

(2) Skaff deg et ruteplanleggingsprogram, eller bruk Visveg eller et tilsvarende Internett-basert verktøy. Ta med en god kartbok på turen, f.eks. NAF Veibok, eller invester i et GPS-navigasjonssystem.

(3) Sjekk sykkelen grundig! Er dekkene gode og med nok mønster til 1000 km til? Kanskje motoren trenger etterfylling med et par desiliter olje? Bremsevæske og bremseklosser? Gasswire? Og ikke gjør som meg – stille til start med 1 liter bensin i tanken.... ;-) Les min beretning fra 2002 European RoadRunner Rally!

(4) Pakk nistemat, vann og varme klær! Det er behagelig å kunne spise akkurat når du føler for det, framfor å måtte vente til du kommer til nærmeste butikk eller bensinstasjon. Husk også at karbohydrater og fett gjør deg trøtt og sløv! Sjokolade kan hjelpe deg med å holde deg varm, men det gjør deg IKKE pigg og våken. Sørg også for å få i deg nok væske underveis - helst vann. Husk også varme hansker, hanskeskift og varme klær til å ha under kjøredressen. Hvis du er vant til å kjøre sykkel i mars og november, så vet du hva som må til. Det er ofte bare 12-15 grader en norsk sommernatt i lavlandet, og i fjellet kan det i verste fall være to grader, tåke og sludd.

 

© 2004-2009 Camel Riders Mcc